Rankkaako sivu paremmin käyttämällä emojia titlessä ja descriptioneissa?

Parantaako emojien käyttö meta-titleissä ja meta-descriptioneissa sivujen rankingsejä Googlessa? Googlen mukaan emojit eivät vaikuta hakukonenäkyvyyteen, mutta ne voivat parantaa klikkausprosenttia, koska ne erottuvat tavallisista, tylsistä meta-titleistä.

Emojin lisääminen titleen voi näyttää tältä Googlessa. Alhaalla kaksi esimerkkiä jossa lisäsin ruusu-emojin ja kukka-emojin meta-titleen kahdelle sivulle blogissani Slow Flower Garden. Huomasin, että emojit eivät näkyneet aluksi, ei mobiilissa eikä desktopissa, mutta jonkin ajan päästä ne alkasivat näkyä mobiililaitteilla Suomessa. Emojien käyttö titleissä ja descirptioneissa ei ole mielestäni niin tavallista Suomessa vielä. En ole testannut itse, kumpi title saa enemmän klikkauksia ja jos rankingsit nousee, mutta sitä olisi mielenkiintoista testata muutamilla sivuilla joilla on tasaisesti paljon hakuja ja etusivulla.

Emoji meta titlessä - onko seo-hyötyä
Emoji-SEO-titlessa-rankkaako-paremmin-googlessa-1

Auttaako emojit SEO:ssa?

Google sanoo, että emojien käyttö sivujen otsikoissa ja meta-kuvauksissa on sallittua, mutta se ei auta SEO:ssa ja emojeja ei välttämättä näytetäkään aina hakutuloksissa, vaikka ne lisää meta-titleen ja -descriptioniin. Google ei näytä emojeja, jos ne häiritsevät tai tekevät hakutuloksen kuvauksesta harhaanjohtavan. Emojien käyttö meta-datassa on kuitenkin sallittua, (Southern, M. G. 2022). Joskus niitä myös näkee Googlen hakutuloksissa, enemmän ehkä englanninkielisillä sivuilla kuin Suomenkielisillä.

Voivatko emojit parantaa klikkausprosenttia?

Mikä tahansa hakutulossnippetissäsi näkyvä asia voi vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti hakukoneoptimoinnin suorituskykyyn. Semrush testasi jos emojilla meta-descriptioneissa on vaikutusta SEO:on. Testin tuloksissa huomattiin että, emojin relevanssilla oli suurta merkitystä klikkausprosenttiin. Jos käytettiin cocktail-emojia cocktail sivulla, klikkausprosentti oli 11% parempi, kuin ilman emojia. Jos käytettiin emoji tyyppisiä “special character” nuotteja musiikkisivun meta descriptioneissa, klikkausprosentti oli 3% parempi kuin ilman näitä nuotteja. Cocktail-emojin käyttäminen cocktail-reseptien sivujen otsikoissa tai musiikkinuottien käyttäminen musiikkikaupan meta-kuvauksissa on relevanttia. Tavallinen keltainen hymyilevä emoji e-commerce sivuilla, jossa se ei millään tapaa ollut relevantti sivun kanssa, ei vaikuttanut mitenkään klikkausprosenttiin. Emoji saattoi erottaa tuloksen muista hakutuloksista, mutta se ei innostanut käyttäjiä klikkaamaan hakutulosta enemmän kuin tavallisesti. (Leemans, K. 2022)

Yhteenveto

Emojien käyttö meta-titleissä tai -descriptioneissa voi parantaa klikkausprosenttia jos emoji on relevantti, mutta Googlen mukaan emojin käyttö meta-titlessä ja -descriptionissa ei vaikuta rankingseihin Googlessa. Emojien käyttöä voi harkita silloin, kun tavoitteena on erottua kilpailijoista ja houkutella käyttäjiä klikkaamaan juuri omaa hakutulosta. On myös tärkeää varmistaa, että emojit ovat relevantteja ja eivät vaikuta liian häiritseviltä tai epäammattimaisilta. Joskus Google ei myöskään näytä emojia, mutta todennäköisemmin sen voi saada näkyviin mobiilinäkymään kuin desktop-näkymään. Kuten kaikessa SEO:ssa – on hyvä testata erilaisia ​​strategioita ja katsoa mikä toimii juuri sinun sivustollasi. Itse aion testata lisää kukkaemojeja meta-titleissä kukkablogissani Slow Flower Garden.

Lähteet

Leemans, K. (2022, September 22). SEO Split Test Result: Will Adding Emojis to the Meta Description Help or Hurt Your SEO? Semrush Blog. https://www.semrush.com/blog/seo-test-result-will-adding-emojis-to-meta-description-help-or-hurt-your-seo/

Southern, M. G. (2022, February 1). Google Says Emojis Won’t Hurt Or Help SEO. Search Engine Journal. Retrieved May 7, 2023, from https://www.searchenginejournal.com/google-says-emojis-wont-hurt-or-help-seo/436079/

Kasvuhakkerointia ja hakukoneoptimointia päivittäin, vuodesta 2019. Auttanut yli 40 yritystä hakukoneoptimoinnissa ja kasvussa. Growth Hacker ja SEO-konsultti kasvumarkkinointiyrityksessä Genero – the Growth Marketing Agency for the Nordics. Meta, Google Ads, linkedin ja Youtube markkinointi ja leadgeneration. Asiakkaina B2B, B2C ja e-commerce yritykset. Hakukoneoptimointia suomen, ruotsin, englannin, norjan, tanskan, saksan ja ranskan kielillä. Opiskellut yhteiskuntatieteiden maisteriksi, aiheena kehityspsykologia, Åbo Akademissa. Vapaa-aikana kasvattaa leikkokukkia sekä koodaa ja kirjoittaa Slow Flower Garden -blogia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *