Backlinkkien merkitys SEO:ssa 2023

Kun sukellamme syvemmälle vuoteen 2023 ja hakukoneoptimoinnin maailmaan, on yksi asia yhä selvempi: backlinkit ovat edelleen tärkeitä hakukoneoptimoinnissa. Backlinkit muilta sivustoilta omaan sisältöömme, eivät ole menettäneet merkitystään, päinvastoin. Ne ovat yhä yksi tehokkaimmista tavoista saavuttaa parempia sijoituksia hakutuloksissa ja houkutella enemmän liikennettä sivuillemme.

Mutta ennen kuin sukellamme syvemmälle tähän aiheeseen, tarkastellaanpa ensin, mitä “backlinkit” hakukoneoptimoinnissa itse asiassa ovat.

Mitä ovat backlinkit?

Backlinkit (Backlinks) ovat linkkejä muilta sivustoilta. Hyvät ja vahvat backlinkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa, koska ne auttavat hakukoneita ymmärtämään, mitä sivusto käsittelee ja miten se liittyy muihin sivustoihin.

Miksi backlinkit ovat arvokkaita?

Backlinkit auttavat hakukoneita löytämään sivuston ja auttavat sivuston sijoittumaan paremmin hakutuloksissa. Backlinks voivat myös auttaa sivuston saamaan lisää liikennettä ja lisäämään sivuston näkyvyyttä Googlessa. Ne ovat yksi tärkeimmistä hakukoneoptimointiin liittyvistä tekijöistä, ja ne voivat olla erittäin hyödyllisiä sivuston sijoittumisen ja liikenteen kannalta. Backlinnkit parantavat “Authoritya” joka on Googlen yksi tärkeimmistä ranking factoreistä. Mitä enemmän backlinkkejä vahvoista ja relevanteista domaineista on sinun sivustollesi, sitä helpommin sinun on rankata sisällölläsi hyvin.

Dofollow ja nofollow linkit

Kun puhumme linkeistä on hyvä mainita dofollow ja nofollow linkit ja niiden ero.
No follow sisältää “rel=nofollow” HTML tagissä, ja se tarkoittaa sitä että nofollow-linkit eivät välitä linkkimehua (linkjuice) eivätkä auta linkin vastaanottajaa sijoittumaan korkeammalle hakutulosten joukossa (SERP). Kun linkin HTML tägiin on merkitty “rel=nofollow”, Googlebot ei seuraa tätä linkkiä. Toisin sanoen, linkkien rakennuksessa, seuraa aina dofollow linkkejä, sillä ne ovat ne tärkeimpiä joista saa SEO-hyötyä.

Linkkien rakentaminen

Linkkien ostaminen ei ole laillista Googlen silmissä ja Google voi rangaista sinua siitä jättämällä sivustosi pois Googlen hakutuloksista. Tätä kuitenkin tehdään SEO-maailmassa, ostamalla advertorials artikkeleita joiden linkit ovat dofollow-linkkejä, eli niistä linkeistä on SEO-hyötyä.

Voit myös rakentaa linkkejä orgaanisesti eri SEO-taktiikoilla, ja ansaita linkit. Googlekin tykkää tästä ja palkitsee paremmilla sijoituksilla, ja vaara siitä että Google rankaisee sivustoasi on pienempi. Yksi suosikkimetodi tähän on Outreach-artikkelit. Se perustuu siihen että luot sivustollesi niin hyvän datalähteen tai tutkimuksen jostain asiasta, niin että mediat linkkaavat sivustollesi orgaanisesti. Tällöin voit saada paljon linkkejä eri medioista ja linkkivoiman voit silloin sisäisesti linkata eteenpäin sivustollasi.

Kokemukseni backlinkkien merkityksestä

Backlinkit vahvoista ja relevanteista domaineista, vahvistavat sivustoasi Googlen silmissä, ja sivustollasi on helpompi rankata hyvinn. Ulkoisten linkkien merkitys rankingeissa on edelleen yksi tärkeimmistä ranking factoreista. Elokuun Google Core Update -päivityksessä, huomasin backlinkkien ja muiden E-E-A-T signaalien merkityksen top 3 sijoilla käytännössä, seuraamillani sivustoilla.

Seuraan kolmea sivustoa päivittäin. Kaksi näistä sivustoista (sininen ja vihreä kuvassa) ovat jo kauan keskittyneet E-E-A-T signaaleihin (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness), kun taas kolmannella sivustolla (oranssi), nämä ovat aikalailla heikkoja. Ahrefs ranking datan mukaan näemme sanojen määrän kolmen parhaan sijoituksen joukossa kaikill akolmella sivustolla ja näiden kehityksen ajan kanssa.

Ennen elokuun Google Core Update -päivitystä, emme näe muutosta top 3 sanojen määrässä sinisellä ja vihreällä sivustolla. Elokuun Google Core Update -päivityksen alkamisen jälkeen 22. elokuuta, nämä kaksi sivustoa jotka keskittyvät E-E-A-T signaalien parantamiseen, alkavat saamaan yhä enemmän sanonja top 3 sijoilla. Kun katsomme kolmatta sivustoa (oranssi), joka ei keskity E-E-A-T:n parantamiseen, hakusanojen määrä top 3 sijoilla alkaa laskemaan.

Mitä voimme tästä oppia? Backlinkit, brändimaininnat, kirjoittajan tiedot ja laadukas sisältö ovat yhä tärkeimpiä kuin ennen, jos haluat sijoittua top kolmen joukossa Googlessa hakusanoillasi. Ja näistä domainien määrä jotka linkkaavat sivustolle (referring domains) ovat ehkä se vahvin tekijä, siihen että sivu rankkaa hyvin.

SEO and e-e-a-t, test by Katarina Dahlin
Top 3 sanojen määrän kehitys kolmella sivustolla Google Core Update -pävityksen jälkeen ja E-E-A-T:n vaikutus.

Kasvuhakkerointia ja hakukoneoptimointia päivittäin, vuodesta 2019. Auttanut yli 40 yritystä hakukoneoptimoinnissa ja kasvussa. Growth Hacker ja SEO-konsultti kasvumarkkinointiyrityksessä Genero – the Growth Marketing Agency for the Nordics. Meta, Google Ads, linkedin ja Youtube markkinointi ja leadgeneration. Asiakkaina B2B, B2C ja e-commerce yritykset. Hakukoneoptimointia suomen, ruotsin, englannin, norjan, tanskan, saksan ja ranskan kielillä. Opiskellut yhteiskuntatieteiden maisteriksi, aiheena kehityspsykologia, Åbo Akademissa. Vapaa-aikana kasvattaa leikkokukkia sekä koodaa ja kirjoittaa Slow Flower Garden -blogia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *